شادی یک مهارت است رموز آن را بیاموزیم

نقش شادی در سلامت بدن و روح انکارناپذیر است؛ مطالعات صورت گرفته در چند سال اخیر حاکی از آن است که نقش شادی بر سلامت قلب، مغز و سیستم ایمنی بیش‌ازحد تصور است.

گرچه شادی می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد؛ ولی احساس شادی و رضایت بیشتر یک مهارت است. احساس شادی و رضایت از زندگی بر عملکرد تمام ارگان‌های بدن تأثیرگذار است.

-شادی سبب سلامت قلب می‌شود

مطالعات نشان می‌دهد افراد شاد ضربان قلب منظم‌تری دارند و نوسانات فشارخون در این افراد کمتر دیده می‌شود. مطالعات صورت گرفته در سال 2010 میلادی توسط محققان کانادایی نشان می‌دهد احساسات مثبتی مانند شادی، هیجان و شورونشاط، احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب را تا 22 درصد کاهش می‌دهد.

-شادی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

مطالعه انجام شده در سال 2033 میلادی نشان می‌دهد احساس شادی سبب می‌شود بدن به کمک یک آنتی‌بادی، پاسخ بهتری به عوامل بیماری‌زا دهد. ممکن است در اطراف خود دیده باشید که افراد شاد کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.

-شادی مهم‌ترین روش مبارزه با استرس است

مطالعات نشان می‌دهد استرس منجر به تغییرات بیولوژیکی و هورمونی می‌شود و یکی از مهم‌ترین دلایل تغییرات فشارخون، استرس است. افراد شاد پایین‌ترین سطح هورمون استرس، کورتیزول، را دارند. کاهش این هورمون در سلامت قلب نیز مؤثر است.

-شادی درد را کاهش می‌دهد

مطالعات صورت گرفته در سال 2001 میلادی نشان می‌دهد شادی سبب کاهش درد و فشار عضلانی، سرگیجه و سوزش معده می‌شود. از طرفی این مطالعات نشان می‌دهد میزان درد در بیماران مبتلابه التهاب مزمن ازجمله آرتریت بااحساس شادی مرتبط است و بیماران به‌ویژه زنان شاد کمتر دچار درد بیماری‌های التهابی می‌شوند.

-شادی ناتوانی‌های جسمی را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد خوش‌بینی و شادی احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان سینه را کاهش می‌دهد. این نتیجه در بسیاری از بیماری‌های دیگر ثابت‌شده است.

-شادی به‌سلامت مغز کمک می‌کند

شادی و تفکر مثبت از طریق روش‌های زیر بر سلامت مغز مؤثر است:

شادی محرکی برای رشد ارتباطات عصبی مغز است

شادی سبب بهبود قابلیت‌های شناختی و افزایش بهره‌وری مغز می‌شود

شادی قابلیت تجزیه‌وتحلیل مغز را افزایش می‌دهد

شادی سبب بهبود تمرکز و حافظه می‌شود

-شادی سبب طول عمر می‌شود

احساس رضایت و شادی مهم‌ترین روش مبارزه با بیماری‌های روحی ازجمله افسردگی است. از طرفی افراد شاد انگیزه بیشتری برای ورزش و چکاپ‌های دوره‌ای دارند.

*** مواد غذایی مؤثر در بهبود خلق‌وخو و افزایش احساس شادی

مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که استفاده از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B12، فولیک اسید و پروتئین‌های گیاهی و گوشت سفید سبب بهبود خلق‌وخو و احساس شادی می‌شود.

برخی از عادت‌های غذایی مؤثر در بهبود خلق‌وخو عبارت‌اند از:

-از کربوهیدرات تصفیه‌شده تا حد امکان استفاده نکنید

استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند آب‌نبات، شکلات، شیرینی و آرد سفید، در ابتدا به مصرف‌کننده احساس انرژی می‌دهند؛ ولی به‌سرعت بدن را خسته و خلق‌وخو را تنگ می‌کنند. برخلاف تصور عموم، استفاده از خوراکی‌هایی که قند مصنوعی دارند، سبب شادی و حس سرزندگی نمی‌شود.

-از مواد پروتئینی استفاده کنید

استفاده از مواد پروتئینی، به‌ویژه پروتئین‌های گیاهی و گوشت سفید، سبب احساس شادی می‌شود و خلق‌وخو را بهبود می‌دهند.

-از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید

اسیدهای چرب امگا 3 یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهبود خلق‌وخو و رفع افسردگی هستند.

-ویتامین B12 و فولات را فراموش نکنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B12 و فولات (فولیک اسید) یکی از مهم‌ترین منابع تولید انتقال‌دهنده عصبی سروتونین است که نقش مهمی در ایجاد احساس شادی و نشاط دارد.

-استفاده از غذاهای حاوی اسیدآمینه

-موز

-تخم کدو تنبل

-چای بابونه

راهکارهایی هم برای بهبود خلق‌وخو و حس شادی وجود دارند که عبارت‌اند از:

-در هر وعده ‌غذای سنگین نخورید

پرخوری و حجم بالای غذا در یک وعده، یکی از مهم‌ترین دلایل ناراحتی و احساس تنبلی است؛ بهتر است تعداد وعده‌های غذایی بیشتر شود، ولی در هر وعده ‌غذای کمتری میل شود.

-ورزش کنید

ورزش و پیاده‌روی منظم یکی از مهم‌ترین روش‌های بهبود خلق‌وخو است. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم و گروهی مانند کلاس‌های یوگا و پیلاتس، علائم افسردگی را به‌طور کامل نابود می‌کند.

-خواب کافی داشته باشید

-هوای تازه استنشاق کنید

-زیاد بخندید

-در کارهای داوطلبانه اجتماعی شرکت داشته باشید

*** تحقیقات علمی صورت گرفته در ارتباط با شادی

*تحقیقات اخیر محققان دانشگاه UCLA و کارولینای شمالی آمریکا نشان می‌دهد ژن‌ها و سلول‌ها، واکنش فوق‌العاده‌ای نسبت به شادی و بخشندگی نشان می‌دهند.

روانشناسان از سال‌ها قبل بر تأثیر مثبت شادی بر روح و روان انسان تأکید کرده‌اند و مدتی است که در سراسر دنیا سخنرانی‌هایی که انگیزه افراد را برای زندگی شاد تقویت می‌کند، رایج شده است؛ ولی این نخستین باری است که تأثیر ملموس شادی بر سلامت انسان‌ها به‌صورت کاملاً علمی به اثبات رسیده است.

در این تحقیقات نشان داده شده است که سیستم ایمنی افراد شاد و خیرخواهی که به دنبال یک فرصت برای کمک به همنوعان خود هستند بسیار قوی‌تر از افراد خودخواهی است که مدام احساسات منفی دارند.

در این تحقیقات تأثیر احساساتی مانند شادی، بخشندگی، استرس، حسادت و ترس بر روی سلول‌ها و ژن‌های افراد به مدت 10 سال مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

به گفته مدیر این پروژه تحقیقاتی، تأثیر مستقیم شادی و احساسات خوب بر سلامتی جسمی و روحی کاملاً واضح و اثبات شده است؛ ولی اطلاعات جامعی در مورد مبنای اصلی بیولوژیکی این موضوع در دسترس نیست.

در ادامه این تحقیقات آمده است که اعمالی که برای ارضای نفس انسان انجام می‌شود بار بسیار منفی روی سلول‌ها دارد. از این میان، سلول‌های ایمنی نسبت به ترس و افسردگی واکنش بیشتری از خود نشان می‌دهند، ملتهب می‌شوند و فعالیت‌های ضدویروسی آنان کاهش می‌یابد. از طرفی آزمایش خون و ژنتیک نشان می‌دهد فعالیت‌های ژنتیکی افراد شاد و خیرخواه، مطلوب‌تر از افراد غمگین، مضطرب و خودخواه است.

روانشناسان بر این باورند که تعیین یک هدف مشخص در زندگی و تلاش برای رسیدن به آن و تقویت رضایتمندی، مهم‌ترین روش برای شادی و کاهش استرس است.

*مطالعات محققان دانمارکی نشان می‌دهد که استفاده نکردن از شبکه‌های اجتماعی، کلید شادی است

یک موسسه دانمارکی با بررسی هزار کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک، تحقیقات جدیدی را در زمینه ارتباط شبکه‌های اجتماعی با شادی و احساس رضایت از زندگی انجام داده است.

در این مطالعه از کاربران خواسته شد بر مبنای عواملی مانند احساس شادی، احساس رضایت از زندگی، احساس نگرانی و غم و مواردی مشابه، به زندگی خود از 1 تا 10 نمره دهند. 94 درصد کاربران ادعا کردند که حداقل روزی یک‌بار به فیس‌بوک سر می‌زنند. سپس از پنجاه‌درصد کاربران خواسته شد که برای یک هفته، وارد فیس‌بوک نشوند و از بقیه خواسته شد زندگی طبیعی خود را دنبال کنند.

پس از یک هفته، میزان رضایتمندی کاربران مجدداً توسط پرسشنامه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت. نتیجه نشان داد میزان شادی و رضایتمندی از زندگی در کاربرانی که به مدت یک هفته فیس‌بوک را کنار گذاشتند، به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و از میانگین 7.56 به 8.12 رسید.

مدیر این پروژه معتقد است که فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر، ذاتاً بد نیستند، بلکه نحوه تأثیر آنان بر فرد و درک کاربران از زندگی مشکل‌ساز است. فیس‌بوک واقعیت زندگی و انسان‌ها را تحریف می‌کند؛ چراکه فرد همواره بر این تصور است که کاربران دیگر، واقعیت‌های زندگی خود را به نمایش می‌گذارند و آنچه در معرض نمایش قرار دارد، واقعی ست.

افراد به‌طور خودآگاه، موارد مثبت را، بدون در نظر گرفتن اینکه واقعیت است یا دروغ، به‌طور مغرضانه‌ای بزرگنمایی می‌کنند. بنابراین پس از ورود به یک شبکه اجتماعی، کاربر با یک دنیای رؤیایی دور از واقعیت در مورد دوستان و آشنایان مواجه می‌شود و به‌طور ناخودآگاه با زندگی واقعی خود مقایسه می‌کند. این امر علاوه بر احساس شکست و ناامیدی، سبب می‌شود که دست از تلاش بردارد و نداشته­های خود را مدام در ذهن بپروراند. در این مطالعه آمده است که ذهن انسان به‌طور طبیعی تمایل دارد روی نداشته‌های خود و داشته‌های دیگران تمرکز کند و شبکه‌های اجتماعی این حس فطری را بیشتر تحریک می‌کنند.

تحقیقات دیگری که در آمریکا در این زمینه صورت گرفته، این پژوهش را تأیید می‌کند و کاهش شادی در افراد 30 سال به بالا را یکی از مهم‌ترین اثرات شبکه‌های اجتماعی می‌داند.

*مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد، افرادی که برای وقت خود بیشتر از پول ارزش قائل‌اند، شادتر هستند.

مطالعه محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا با بررسی چهار هزار و 600 داوطلب نشان می‌دهد، افرادی که به‌وقت بیشتر از کسب ثروت بها می‌دهند، شادتر هستند و رضایت بیشتری از زندگی دارند.

اختصاص دادن زمان به کارهای موردعلاقه و لذت بردن از زندگی، به‌جای سپری کردن زمان برای کسب درآمد، نقش مهمی در افزایش رضایت از زندگی دارد؛ البته این مطالعه به‌هیچ‌عنوان تأثیر رفاه و درآمد را در کیفیت زندگی زیر سؤال نمی‌برد، بلکه بر این نکته تأکید دارد که باید در کنار کار و امور روزمره، زمانی را به لذت بردن از آن اختصاص داد.

محققان به افراد توصیه می‌کنند که در روز، زمانی را برای خود در نظر بگیرند و آن را به انجام امور موردعلاقه اختصاص دهند.

در این مطالعه، بیشتر افرادی موردنظر هستند که به‌طور افراطی به کسب درآمد می‌پردازند و از خود غافل هستند. این موضوع سبب می‌شود حتی در صورت موفقیت در امور مالی، شاد نباشند و احساس خلأ کنند.

*یک گروه بین‌المللی متشکل از 190 محقق در 140 مرکز مطالعاتی واقع در 17 کشور مختلف، با بررسی اطلاعات ژنوم صدها هزار انسان توانستند تنوع ژنتیکی مرتبط با احساس رضایت، افسردگی و روان رنجوری را شناسایی کنند. محققان دریافتند که این ژن‌ها اغلب در سیستم عصبی مرکزی و در بافت‌های آدرنال یا پانکراس وجود دارند.

محققان برای انجام این تحقیقات، اطلاعات حاصل از تعداد زیادی از تحقیقات قبلی را گردآوری کردند و با استفاده از ابزارهای تحلیل آمار پیشرفته، این اطلاعات را در قالب یک مجموعه واحد متشکل از اطلاعات ژنتیکی 298 هزار داوطلب، تجزیه‌وتحلیل کردند.

در تحقیقات پیشین مشخص شده است که تفاوت موجود بین میزان احساس شادی و رفاه افراد، با ساختار ژنتیکی بدن آن‌ها در ارتباط است. این موضوع با اثبات تأثیر مستقیم رفاه در میزان سلامت روحی و جسمی افراد، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است.

اما محققان معتقدند ساختار ژنتیکی، تنها عامل مؤثر در نحوه احساسات و تفکر افراد در مورد زندگی آن‌ها نیست. بلکه محیط اطراف و نحوه تعامل آن با ژن‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

مطالعه ژن‌ها می‌تواند درک صحیحی از دلایل استعداد بیولوژیکی افراد در تشدید این احساسات حاصل کند و راهگشای شناسایی عوامل مؤثر در میزان احساس شادی در بین افراد مختلف باشد.

رفرنس

مجله مدیریت خانه
تگ ها:

نظر دهید

لطفا موارد خواسته شده را وارد کنید